Káva s duší

Z nevinné úvahy o vlastním byznysu se pod rukama Lucie a Nikoly zrodil koncept Flinder, jenž si klade nemalé cíle. Kromě snu naučit pít lidi kvalitní kávu chtějí i ve své rodné Ostravě povýšit kavárenskou kulturu na další úroveň.

Lucie Nadymáčková a Nikola Repaská daly svému podnikání exotický název Flinder, který v afrikánštině znamená motýl. Jeho křehkost, síla a krása je pro zakladatelky metaforou jejich vlastního života i náročné cesty kávy z plantáží až do šálků. Svým zákazníkům proto nabízí pečlivě vybraná zrna od ověřených pěstitelů, pořádají řízené degustace i workshopy pro domácí přípravu a milovníkům kofeinu pravidelně dopravují jejich oblíbený nápoj až domů.

Po téměř třech letech praxe v oboru a několika specializovaných kurzech o sobě Lucie mluví jako o profesionální baristce. Nikola strávila sedm let v reklamních agenturách a marketingových týmech. Obě se potkaly v létě 2013, kdy zjistily, že sdílí jeden sen  – udělat z prodeje kávy umění.

Náhoda uvedla kola do pohybu

„Když jsem se zúčastnila mezinárodního veletrhu s kávou a viděla jsem pohromadě všechny ty odborníky, mluvila s nejlepšími baristy na světě a potkala se s kostarickými farmáři, uvědomila jsem si, že mi nestačí ji jen vařit a nosit na tácku zákazníkům. Chtěla jsem začít skutečně podnikat,“ popisuje Lucie své osudové rozhodnutí.

Zanedlouho do jejího života vstoupila Nikola, která jejímu plánu a vizím dodala svoji kreativní energii, a společně uvedly byznysová kola do pohybu. „Na začátku jsme si vytvořily jen Canvas. Víc nebylo potřeba,“ vzpomínají. „Postupně jsme jej upravovaly na základě zpětné vazby od prvních zákazníků a účasti v několika mentoringových programech.“

Na první dobrou

Klíčovým faktorem úspěchu však byl výběr správného dodavatele kávy. Jako první se jim do rukou dostaly produkty německé pražírny Supremo, která, na rozdíl od většiny ostatních, nakupuje zrna přímo od farmářů, nikoli na burze.

„Ověřený původ byl pro nás zásadní. Tím, že víme, z kterého pole a od jakého pěstitele pochází, se můžeme zaručit za jejich kvalitu a chuť. Navíc máme díky tomu s každým šálkem spojený nějaký konkrétní příběh,“ shrnuje Lucie důvody, proč zvolily distributora z Mnichova tak rychle.

Nikola s úsměvem dodává: „Celá jejich práce je založena na vztazích – k lidem i ke kávě. A to je pro nás ta duše, kterou lze cítit při každém doušku.“

Pravidelné dávky kofeinu

Oficiální spuštění e-shopu na jaře 2014 provázela otevřená degustace, která měla nečekaný ohlas mezi účastníky. Lucie s Nikolou na něj prozíravě reagovaly zařazením zážitkových workshopů do své trvalé nabídky.

„Kromě ochutnávání různých druhů kávy máme v programu i vzdělávání. Učíme klienty o tom, jak probíhá pěstování nebo jak se třeba zpracovávají zrna. Osvětou se snažíme podporovat růst znalostí, které jsou hodně důležité pro rozvoj samotné kultury,“ vysvětluje Lucie. „Lidé jsou často překvapeni jemnými nuancemi ve vůni i chuti. Dokážou se díky tomu také v současné nabídce na trhu lépe orientovat.“

Jako doplňkovou službu nabízí netradiční předplatné, kdy každý měsíc doručují zájemcům jejich oblíbenou kávu až ke dveřím. „Staráme se v podstatě o pravidelnou dávku kofeinu,“ pokyvují obě.

Post tenebras lux

S rychlým rozvojem podnikání jde ruku v ruce i řada problémů, které musí zakladatelky řešit. Jak samy přiznávají, stovky hodin společné práce často rozdmýchávají dlouhé bouřlivé diskuse: „Chvíli hřmí, sem tam i šlehají blesky. Ale vždycky se nakonec rozjasní.“

Jako řada jiných firem věří, že velká diverzita a silné emoce ženou lidi i věci kupředu. Přestože jsou zatím pouze dvě, dokázaly vzájemných odlišností využít ku prospěchu svého byznysu.

„Lucie je ta rozumná hlava, která s klidem a racionálním myšlením zajišťuje stabilní chod. A já jsem ten kreativec a snílek, který z výšky kouká na věci, jež ze země vidět nejsou,“ směje se Nikola. „Jsme prostě tým a vidět nás pohromadě je skutečně nevšední zážitek.“

Zkouška ohněm

Velkou výzvu postavil před Flinder nedávno otevřený coworkingový prostor Impact Hub, který si jej vybral jako oficiálního dodavatele kávy. S desítkami milovníků ranního cappuccina a espressa čeká Nikolu a Lucii zkouška ohněm.

„Bereme to jako velkou příležitost, jak naučit lidi pít a poznávat kvalitní produkty,“ přitakávají. V Hubu mají kromě pytlů zrn také vlastní kancelář. „Říkáme jí Coffee Showroom, protože chceme zvát naše zákazníky i osobně na kus řeči – získat od nich zpětnou vazbu nebo předat pár triků, jak správně degustovat.“

Vzhledem k tomu, že doposud neměly kamennou prodejnu, představují pro podnikatelky nové prostory také šanci k řadě experimentům, zejména ve zpřístupnění značky širší cílové skupině. „Naším cílem je, aby Ostraváci věděli, že nejlepší kafe si už odteď nedají v kavárně, ale v Hubu,“ říká Lucie. Do budoucna uvažuje i o provozování vlastního espresso baru v centru města.

Zdroj: probyznysinfo.ihned.cz

Zpět na všechny příběhy