Narodil se v roce 1995 ve skladišti bez oken, v osmnácti letech přijal jméno Frank Bold a nyní učí občany, jak bránit vlastní svobodu.

Mezinárodní tým právníků s názvem Frank Bold věří v budoucnost, kde se firmy budou starat nejen o svoje výnosy, ale také o svět kolem sebe. A protože příklady táhnou, sami věnují přebytky ze zisků na řešení aktuálních společenských problémů.

„Tak úzké propojení byznysu a neziskové organizace existuje zřídka, víme pouze o třech místech světa. A jedním z nich je Česko. Investováním všech přebytků ze zisku do nekomerčních aktivit se snažíme změnit paradigma, že se jedná o dva izolované světy, na jejichž spojení nelze nic vydělat,“ komentuje filosofii firmy Hana Sotoniaková.

Cesta za společensky prospěšným podnikáním byla ale dlouhá a náročná. Své o tom ví i zakladatelé coworkingového centra Impact Hub Ostrava, jejichž vírou je rovněž sdílená odpovědnost za vývoj byznysu s dopadem. Prostřednictvím poskytování prostoru pro práci, organizace vzdělávacích akcí a realizací akceleračních aktivit podporují jednotlivce i odpovědné projekty. Větším organizacím pronajímají i kanceláře, přičemž jednu z nich obývá právě ostravská pobočka Frank Bold.

Nedávat jídlo, ale učit lovit

Hana Sotoniaková s kolegou Lukášem Prnkou pracují ve společnosti teprve pár let, přesto dokážou detailně popsat všechny zásadní události svého zaměstnavatele až od roku 1995, kdy se pár studentů z brněnské Masarykovy univerzity rozhodlo poskytovat právní poradenství v oblasti ekologie.

„Tehdy měli kancelář ve skladišti bez oken a jeden telefon. Kdo ho dřív zvedl, ten měl případ,“ směje se Lukáš. Pod hlavičkou Ekologický právní servis radili občanům, jak se bránit nespravedlnosti. „V podstatě začali uvádět do praxe onu známou myšlenku – nedávat jídlo, ale učit lovit ryby. A o to se snažíme dodnes.“

Čekání na Godota

Logickým vyústěním deseti let poradenství bylo založení si vlastní advokátní kanceláře Šikola a partneři, díky níž mohli dát svým aktivitám reálný přesah. S rozrůstajícím se počtem případů, které se často netýkaly ani životního prostředí, se začalo v seskupení dvou firem mluvit o změně názvu.

„To, že se musíme jednotně přejmenovat, se probíralo na každé druhé schůzi. Jenže vždycky byly jiné priority. Táhlo se to hodně dlouho, bylo to trochu jako čekání na Godota. Nakonec se ale rozhodlo, že k výročí našich osmnáctých narozenin změníme celou identitu,“ popisuje Hana.

Zrození smělosti

Následovalo více než roční procesí porad, schůzí a brainstormingů, jejichž cílem bylo společným úsilím nalézt novou tvář. „Nejsme direktivně řízená firma, takže byli zapojení úplně všichni. Bylo to hodně náročné, jako asi každá změna, byť pozitivní,“ vzpomíná Hana na dlouhé večery strávené nad myšlenkovými mapami.

Postupem času začaly promlouvat do tvorby hodnoty, kterých si všichni cenili nejvíc – upřímnost a smělost. A tak se zrodil Frank Bold – odvážný a čestný bojovník, jehož zbraní je právo.

Díky tomu, že Adam Hrubý, který rebranding vedl, dávkoval změny do týmu postupně, všichni měli čas se s novinkami ztotožnit a přijmout je za své. „Původně to bylo jen nějaké jméno bez tváře, nyní ale můžeme s hrdostí říct, že Frank Bold má tvář nás všech,“ popisuje nový brand sjednocující firmy Ekologický právní servis, advokátní kancelář Šikola a partneři a jejich společné aktivity.

Právo už není jen pro bílé límečky

Jednou z hlavních aktivit, kterou mají Hana a Lukáš na starosti, je realizace programu Občan 2.0. Aktivně spolupracují s lidmi, kteří chtějí ve svém okolí něco změnit. Učí je, jak se bránit protiprávním rozhodnutím, jak být slyšet v zastupitelstvu nebo jak jednat s úřady.

„V podstatě se snažíme vyrovnávat množství zbraní na obou stranách. A děláme to zadarmo, protože přece nedává smysl, aby uvědomělí lidé platili za to, že mají energii a snahu bojovat třeba s korupcí,“ říká Lukáš. Jedním z dalších nástrojů, které nabízí na pomoc, je cílené síťování. Občanům dává reálný pocit, že na to nejsou sami, a současně jim nabízí prostor se od sebe učit, sdílet zkušenosti a vzájemně se podporovat.

Frank Bold je přesvědčen, že když budou v těchto aktivitách pokračovat dostatečně dlouho a intenzivně, běžní lidé získají větší expertízu než mnoho z těch, kteří se jí živí. „Cítíme hodně pozitivní vývoj. Už to není tak, že stojí David proti Goliáši, tedy státní správa verus jednotlivec, ale společná spolupráce občanů, obcí a firem směrem ke změně,“ usmívá se Hana.

Děláme, co nás baví

Přestože jsou tyto aktivity běh na dlouhou trať s nejistým výsledkem, když Lukáš mluví o své práci, říká, že by neměnil: „Narodil jsem se generaci rodičů, kteří byli zvyklí na to, že všechno vyřeší někdo za ně. Jenže faktem do dnešní doby zůstává, že to takhle nefunguje. Chci, abychom se na aktuální společenské problémy dívali kriticky a s vizí, že je jen na nás se jim postavit.“

Hana přikyvuje a doplňuje: „Je velmi motivující pomáhat lidem, kteří svůj volný čas obětují na běhání po úřadech a studiu vyhlášek, aby se jim i ostatním v tomto státě dobře žilo.“

Frank Bold vystupuje jako přísně apolitická organizace, proto bylo překvapením, když účastníci programu Občan 2.0 začali kandidovat do zastupitelstev. „Nečekali jsme, že by to dotáhli až tak daleko, ale dává to smysl. Navíc je to ukázka toho, jak jsou schopní, jelikož řada z nich ve volbách skutečně obstála,“ komentuje Hana.

Hlasy, které jdou slyšet

Příklady úspěšné spolupráce počítají v desítkách, na jejich výsledky lze narazit od Beskyd až po Karlovy Vary. Jedním z nich je i strategická průmyslová zóna Holešov, která je situována přímo na zdroji pitné vody pro celé okolí. Frank Bold vyhrál s podporou místních lidí čtyři žaloby proti investorovi.

„Často jezdím kolem. A vždycky mám radost, když vidím, že tam stále nefunguje žádný nebezpečný provoz,“ usmívá se Hana, která měla případ na starosti.

K podobnému zdaru spěje i situace ve Frenštátu pod Radhoštěm, kde se už několik let jedná o rozšíření těžby uhlí. Obyvatelé protestovali dlouhou dobu sami, než si zavolali na pomoc odborníky. Po podání několika žalob se hovoří o zbourání věží.

Mezi svými

Od poloviny listopadu mají Hana s Lukášem nové kanceláře. Sídlí v podnikatelském centru Impact Hub Ostrava stejně tak jako jejich kolegové v Impact Hub Praha. „Dává nám obrovský smysl být součástí komunity, která chce něco změnit. Naše filosofie jsou velmi podobné, jen každý na to máme trochu jiné nástroje,“ popisuje Hana důvody, proč se rozhodli přesunout do Hubu.

Společným cílem obou organizací je zbourání pomyslné bariéry mezi byznysem a neziskovým sektorem. Značka Frank Bold spojuje klasický advokátní servis a nekomerční aktivity. „V České republice je to v tomto oboru novum a ve světě víme jen o pár příkladech. Pro řadu lidí je totiž poměrně těžké přijmout myšlenku, že přebytky ze zisku nepůjdou do kapsy zakladatelům, ale na řešení problémů bez vidiny dalšího výnosu,“ shrnují oba.

Do budoucna se chtějí nadále snažit o intenzivnější propojování obou světů, zejména nalézáním financování pro další společensky prospěšné aktivity.

Zdroj: probyznysinfo.ihned.cz