Jak vychovat první finančně gramotnou generaci? 

78 000 studentů dokončí každý rok střední školu, aniž by měli větší povědomí o tom, jak se odevzdává daňové přiznání, sestavuje cashflow nebo řeší hypotéka. A 52 % celé české veřejnosti má nízké nebo velmi nízké znalosti finanční gramotnosti. Aplikace Nekrachni, která získala na vyhlašování Social Impact Award 2021 dokonce dvě ocenění, nabízí funkční a rychlé doučování do kapsy. Má opravdu šanci něco změnit? A proč se vyplatí sledovat ji v každém věku?  

Čím se vaše aplikace liší od stovek jiných na trhu? Dnes má vzdělávací appku skoro každá banka či poradenská služba.

Je pravda, že se konkurenční prostředí stupňuje, ale my jsme peer-to-peer aplikace, tedy jediná od studentů pro studenty. Snažíme se na potřeby podívat očima reálného středoškoláka, který se potýká s prvním finančními interakcemi, na které je většinou škola nepřipraví. Základ stavíme na osnovách rámcového výukového programu stanoveným MŠMT, nicméně koukáme na věc z různých úhlů pohledu a hlavně stavíme finanční témata do přímé linky s realitou. Většina bank se nějakým způsobem v podobném vzdělávání angažuje, ale jde především o jednorázové akce,  které jsou zaměřeny na žáky základních škol. My naopak chceme nabídnout jednoduché dlouhodobé vzdělávání a pomoc pro každodenní praxi. 

Jak si vysvětlujete, že jste to vy, kteří musí učit středoškoláky dnes už nezbytným dovednostem? Od roku 2010 existuje Národní strategie finančního vzdělávání – jaká je ale praxe? 

Národní strategie finančního vzdělávání v roce 2010 zavedla, že by se finanční gramotnost měla rozvíjet také  na školách. Na středních školách se žáci finanční gramotnosti dotýkají v rámci tématu Ekonomie v předmětu Základů společenských věd. Výuka splňuje všechny požadavky – žáci se dozví informace požadované RVP, většinou ale pouze formou definic a pojmů, které hned po písemce zapomenou. Finanční vzdělávání se tak na středních školách stalo spíše nutným zlem ve formě memorování mezi výkladem psychologie, sociologie a filozofie, které jsou také součástí celého předmětu. My jsme si ale uvědomili, že neznalost praktických informací z oblasti finanční gramotnosti nakonec doběhne každého (na rozdíl od neznalosti druhů mechů nebo Freudových teorií :D). Snažíme se proto vyřešit 2 zásadní problémy středoškolského finančního vzdělávání – zaměření na praxi a jeho atraktivitu.

Při pohledu na váš Instagram je jasné, že se může hodit nejen studentům. Přehledně vysvětlujete, třeba co je Revolut, exekuce, Solus rejstřík apod. Co víte o svém publiku?

Převážná většina našich followers jsou opravdu studenti středních škol, ale máme i velikou bázi sledujících lektorů a učitelů. To je pro nás zásadní, jelikož projekt Nekrachni vzniká také pro ně, jako pomůcka do standardní výuky finanční gramotnosti. Stejně tak jsme stále ve fázi, kdy sbíráme hodnotný feedback a snažíme se jej zapracovat, ať už v rámci designu nebo content managementu. 

Získali jste jak Cenu poroty, tak jednu z Cen České spořitelny, se kterou jste již nějakou dobu v kontaktu, je to tak? 

Česká spořitelna se nám v začátcích snažila pomoct se strategií a vizí Nekrachni, mohli jsme se tak zúčastnit výběrového bootcampu Seedstarteru ČS. Teď máme rozjednanou spolupráci s Abecedou peněz České spořitelny (program na podporu finanční gramotnosti), ale zatím nemohu prozradit více. 

Vaše sítě i aplikace má vychytaný design, vývoj musel být nákladný a náročný. Kde berete jako společensky prospěšný projekt čas a prostředky?

Na tuhle část projektu jsme obzvlášť pyšní, bez jakýchkoliv finančních prostředků a incentivů se nám podařilo vytvořit stabilní tým o 15+ členech, kteří vizi našeho projektu fandí a jsou neuvěřitelnou oporou. Dovolíme si tedy říci, že naším pohonem je ta vášeň a výhodou odolnost a silný tah na branku. Samozřejmě v průběhu času jsme se vrhli i do fundraisingových aktivit, které vyústily v několik krásných přímých finančních darů a nebo dlouhodobější spolupráce. Vytváříme si tak finanční peřinu a zároveň finanční plán, který budeme v následujícím roce exekuovat. 

Bezprostředně po finále jste popsali program 3 slovy: přátelství, dřina, zkušenosti. Co vám dalo během akcelerace opravdu zabrat a na čem jste museli zamakat nejvíc? 

Během léta jsme nezaháleli, protože jsme před sebou viděli jasný cíl, že už na podzim chceme naší aplikaci pilotovat. Museli jsme tedy rozšířit náš tým o spoustu lidí a intenzivně se posouvat kupředu. Je nám také jasné, že nemůžeme dlouhodobě fungovat na dobrovolnické bázi, takže jsme přes léto měli řadu jednání. A abychom mohli navazovat partnerství, založili jsme zapsaný ústav – zde jsme narazili na menší problém s podmínkami založení ústavu, které se v poslední době zhruba každé 2 roky mění. Dřina pro nás neznamenala řešení svízelí, ale raketový posun vpřed.

Jako nejlepší radu jste prý v Social Impact Award dostali, že fundraising nemusí být jen „o penězích”. 

Než jsme šli do SIA, pod slovem „fundraising” jsme si představovali jen aktivity s cílem hledání peněz. Ale po workshopu jsme na to dostali jiný pohled – už víme, že důležité je budovat dlouhodobou a hlavně relevantní komunitu. Např. mít kvalitní kontakty v databázi newsletterů nebo v CRM, kterým se dá v případě jednorázové nebo dlouhodobé kampaně zaslat potřebné sdělení. Sami chceme tuhle rovinu fundraisingu vyzkoušet a věříme, že bude fungovat skvěle.


Nekrachni získali hned dvě ceny v rámci  programu Social Impact Award. Program pro mladé sociální inovátory do 30 let můžeme v ČR pořádat také díky cennému partnerství České spořitelny a Nadace České spořitelny. Další ročník rozbíháme na jaře 2022, do té doby přineseme rozhovory i s dalšími vítězi. 

Zpět na všechny příběhy