Jak šetřit planetu (1. díl): Nekupujte nové oblečení, ale půjčujte si ho a vyměňujte

Myslíte si, že jednotlivec proti klimatické změně nic nezmůže? Rozhodli jsme se dát dohromady několik článků, ve kterých všem pochybovačům dokážeme pravý opak. Každý z nás může přispět k pozitivní změně a trochu odlehčit planetě.

Jedna z věcí, kterou můžeme změnit okamžitě, je to, jak se oblékáme. Módní průmysl představuje obrovskou zátěž pro životní prostředí, především kvůli tzv. fast fashion, tedy rychlé módě. Tak se označuje nadprodukce levného, spotřebního oblečení, které vzniká v neetických podmínkách, a pak naplňuje regály velkých módních řetězců. V současnosti je módní průmysl druhým největším znečišťovatelem na světě.

 

Tohle jsou důvody:

  • Každý rok se vyrobí asi 80 až 100 miliard kusů oblečení.
  • Ročně textilní průmysl spotřebuje asi 93 miliard kubických metrů vody. Na jedny džíny je potřeba asi 7,5 tisíc litrů vody.
  • Módní průmysl je zodpovědný za 10 % celkové roční uhlíkové stopy. To je více, než kolik do vzduchu vypustí všechny mezinárodní lety a lodní doprava dohromady.
  • Při výrobě textilu skončí každoročně v oceánech 0,5 milionu tun syntetických mikrovláken.
  • Průměrný člověk si dnes koupí asi o 60 % víc oblečení než v roce 2000, ale nosí ho o polovinu kratší dobu.
  • Méně než 1 % z vyrobeného oblečení je recyklováno k produkci nových kusů oblečení.

Některé velké módní řetězce již začaly reagovat na výzvy k udržitelnější výrobě, ale zákazník těžko pozná, jestli nejde o tzv. greenwashing, tedy vytváření nepravdivého obrazu o “zelenosti” značky. Dobrá zpráva je, že konzumenti mají skutečný vliv na to, co je nabízeno na trhu. Není nutné oblékat se jen u českých designérů, případně nakupovat pouze v second handech. Ale změnit alespoň něco, může být jednodušší, než se zdá.

 

1. Vyměňujte

Každý máme doma něco, co už nepotřebujeme. Nejčastěji oblečení, které už nám není, nebo se nám prostě přestalo líbit. Často jsou to ale i přečtené knížky, nevhodně darovaný parfém, nebo jakékoliv další nevhodné dárky. Dnes je stále běžnější takový předmět “swapnout”, tedy vyměnit za jiný. Neplatí se penězi, swapování funguje tak, že svůj nechtěný kousek nabídnete a čekáte, kdo o něj bude mít zájem a jestli vám za něj třeba i něco nabídne. 

Pojem je v Česku zažitý díky projektu Swap Prague, který před pěti lety změnil přístup Pražanů k nevyužitým věcem. Stojí za ním Lucie Poubová a Kristýna Holubová. Facebooková skupina Swap Prague má na konci října téměř devatenáct tisíc členů. “Tím, že nosíme věci z druhé ruky, prodlužujeme životní cyklus textilu a předcházíme vzniku dalšího odpadu,” vyjmenovávají autorky výhody swapování. Pravidelně se konají také hromadné swapovací akce a vzniká tak komunita podobně smýšlejících lidí. “Už jen tím, že dorazíte na swap dáváte najevo sobě i okolí, že si vážíte přírodních zdrojů,” motivují autorky projektu k návštěvě jejich akcí, v rámci kterých pořádají i osvětové přednášky. Swap Prague už dávno překonal hranice hlavního města a podobné swapovací iniciativy najdete po celé republice.

 

2. Půjčujte si

Další možností je půjčit si oblečení, třeba jen na den nebo na pár týdnů. Pokud máte malé děti, určitě byste měli znát EBUU, ekologickou půjčovnu a prodejnu dětského oblečení Kristýny Farkašové. Když se jí narodil syn, spočítala, že miminku v prvním roce průměrná rodina nakoupí kolem 120 kousků oblečení. Jen za první rok! Uvědomila si, že když si budou maminky dětské oblečení půjčovat, ušetří čas, peníze, přírodu a taky nervy. V roce 2017 tak založila online půjčovnu a ekologický obchod pro matku a dítě EBUU.

“Jen na půjčovném jsme zatím ušetřili 446 000 litrů vody a rodinám zhruba 20 000 korun,” vyjmenovává přínosy půjčovny Kristýna Farkašová. O službu má zájem stále více lidí a i přes nepříznivé podmínky, kterým teď podnikatelé kvůli epidemii koronaviru čelí, se projektu daří. Díky sbírce na Hithit nově otevřeli kamennou prodejnu na Praze 2. “Letos EBUU povyrostlo z domácího prostředí do kamenného krámku, získalo nové pomocníky a zvýšilo obrat. V příštím roce budeme navazovat nová partnerství a upravíme koncept vzdělávacích workshopů pro budoucí rodiče,” popisuje své plány Kristýna Farkašová.

 

3. Podpořte lokální designéry

Iva Burkertová, která stojí za značkou ODIVI, na podzim 2019 šokovala, když poslala na přehlídku v rámci pražského fashion weeku nahé modelky a modely. Chtěla tím upozornit na povrchnost módního průmyslu a rozpoutat diskuzi o (ne)udržitelnosti dnešní módy. Počinem s názvem 0+ odkazovala také na to, že nelze připravit stoprocentně udržitelné modely, a ptala se, zda je opravdu nezbytné vytvořit dvě a více kolekcí za rok. 

Česká designérka ve svém úsilí dál pokračuje s kolekcí NO-collection 0, pro kterou vytvořila upcyklované modely z již vyrobených kusů oblečení nalezených v second-handech. Jsou jedinečné a zároveň udržitelné. Podobných českých značek, které přemýšlí o tom, jak jejich oblečení vzniká, je čím dál více.

 

4. Nenakupujte (zbrkle)

A nakonec otázka, kterou byste si měli položit pokaždé, než odkliknete “přejít k pokladně”: Opravdu to potřebujete? Podle údajů Světové banky 40 % nakoupeného oblečení nikdy nenosíme. 

Ale nebojte, pokud už pár takových zbytečných kousků v šatníku máte, kromě swapnutí můžete nevyužité kousky v dobrém stavu věnovat třeba do charitativního second handu. A tak může vaše oblečení dál pomáhat.

—————-

Swap Prague, EBUU i O+ od ODIVI prošly akcelerací v programu Climate Challenge. Ten podobné udržitelné projekty, které efektivně čelí klimatické změně, podporuje v růstu. “Díky akceleraci jsme začali přemýšlet nad projektem do naprostých detailů. V důsledku toho jsme změnili celý koncept, získali skvělé partnery, rádce a mentora,” vyjmenovává Kristýna Farkašová, zakladatelka EBUU, co jim účast v Climate Challenge přinesla. Zrovna teď se můžete hlásit do dalšího ročníku programu i vy!

—————–

A mezitím, co budete čekat na pokračování našeho seriálu, podívejte se na web 1357.cz, kde najdete spoustu tipů a triků, jak šetřit planetu i vlastní peněženku. 🙂 Projekt si Impact Hub nadělil k desátým narozeninám!

Zpět na všechny příběhy