Nepláčeme, že jsme Češi

O Češích se příliš často nemluví jako o hrdých patriotech. Adam Mrštík z Ostravy však má navzdory tomu svoji vlast rád a se vztyčenou hlavou dobývá Silicon Valley. Před rokem se svým společníkem a týmem programátorů vyvinul prezentační platformu pro obchodníky, vzápětí získal investora a nyní se chystá využít potenciálu zpět v domovině.

Přestože má PresentiGO Inc. oficiální sídlo v Delawaru, jeho spoluzakladatelé Adam Mrštík a Jan Tkáč pracují přímo ze srdce Ostravy. Zlaté české ručičky zde také vyvinuly jejich klíčový produkt – platformu, která umožňuje do prezentací integrovat 3D modely a animace. Jako zatím jediní na trhu tak nabízí řešení pro malé i velké obchodní týmy, které kromě „wow efektu“ potřebují měřit svoji výkonnost, standardizovat prodejní procesy či uchovávat a analyzovat své výsledky.

Byla to řetězová reakce

Když se po škole Adam rozhodoval, jakým způsobem nejlépe uplatnit své znalosti z pětiletého studia softwarového inženýrství, v roce 2010 rozjel s dnes již bývalým kolegou poradenskou společnost. Jedním z jejich prvních zákazníků byla softwarová společnost AVE Soft, kde se seznámil se svým současným společníkem Honzou Tkáčem. Slovo dalo slovo a v roce 2012 založili AVE INNOVATION s.r.o., s níž ještě tentýž rok začali vyvíjet PresentiGO.

Hurá do světa

„Měli jsme velké ambice, protože na začátku vlastně nebylo co ztratit,“ usmívá se Adam při vzpomínce na to, když vyráželi s kolegou poprvé za moře. Díky účasti v akceleračním programu Green Light absolvovali několik schůzek s investory a celou účast zakončili prezentací před cca 400 lidmi a nakonec prodaným 6procentním podílem ve společnosti.

Nedlouho poté následovala účast v projektu CzechAccelerator, která zajistila týmu PresentiGO druhou návštěvu USA. „Tentokrát jsme již strávili celé tři měsíce přímo v Silicon Valley. Hodně jsme tehdy zapracovali na pojetí samotného produktu, přizpůsobili ho mezinárodnímu trhu a diferencovali jej vůči konkurenci. Našli jsme první zákazníky a přijali dva lokální zaměstnance – obchodníka a markeťáka,“ vypráví Adam.

Další krok kupředu představovala akce pořádaná technologickým webem TechCrunch 2014 tentokráte v San Francisku. „U našeho stánku se zastavil i innovation director z Microsoftu. Celou dobu mlčel, jen si dělal poznámky a pak beze slova odešel,“ směje se. „V podstatě jsme povýšili PowerPoint na další úroveň, tak nás potěšilo, že si toho minimálně všiml. Jen doufám, že za rok nepřijdou s něčím podobným.“

Neusnout na vavřínech

Adamovy cesty po světě ale nezastavily vývoj, který po celou dobu pokračoval pořád dál. Čtyři programátoři, tisíce odpracovaných hodin a několik probdělých nocí dostali produkt do podoby, která začíná být zajímavá i pro nadnárodní korporace.

PresentiGO v současné době nenabízí pouze možnost vytvoření interaktivní prezentace s 3D prvky, ale také řadu pokročilých funkcí určených pro sales management. Vedoucí obchodních týmů mohou v reálném čase sledovat, jak dlouho se prodejce zdrží na jednom slidu, monitorovat jejich geografickou lokaci a díky integraci do CRM systémů jako například SalesForce i eliminovat manuální a rutinní reporting.

„Máme štěstí na opravdu skvělý tým. V posledním roce jsme do toho dali skoro všechno. Jedeme na 200 procent, někdy je to hodně vyčerpávající, ale posouváme se mílovými kroky kupředu,“ říká Adam.

Současně ale přiznává, že kvůli cestování se příliš nevěnoval rozvoji firemní kultury. „Uvědomuji si, že je to ale extrémně důležité. To je mimo jiné i důvod, proč se stěhujeme za pár dní do Hubu. Chceme se víc věnovat sami sobě, potkávat se s ostatními lidmi z oboru a předávat zkušenosti dál.“

Velké věci z malé země

Vizi do budoucna má PresentiGO více než jasnou. V roce 2015 očekávají dosažení bodu zvratu a pětisettisícovou investici v dolarech. „Snažíme se myslet globálně. Jsme přesvědčeni, že jako Češi jsme schopní, ale někdy možná až příliš skromní. Nejezdíme do USA s velkým kapitálem, nemáme třeba tak úderný elevator pitch, ale přesto nebrečíme. Protože i z malé země se dají dělat velké věci.“

V plánu má také využít možností samotné Ostravy, jež skýtá pro PresentiGO velký potenciál. Kromě zákazníků mezi místními průmyslovými firmami chce rozvíjet spolupráci i s Vysokou školou báňskou. „Rádi bychom přispěli k vychování nové generace, která bude náš produkt používat stejně přirozeně jako PowerPoint,“ uzavírá Adam.

Zdroj: probyznysinfo.ihned.cz

Zpět na všechny příběhy