Imre Jernei pracuje pod značkou Ziijn, se kterou vystoupil na Hubím MashUpu a uhranul nejen ostravskou komunitu. Je kreativcem, který spolupracoval s členy nejslavnějších světových kapel, držiteli cen Grammy i vrcholovými sportovci. Tvořil pro ně nástroje i propagační materiály. Z Maďarska, kde se narodil a vyrůstal, se vydal do Velké Británie, objevovat svět a hlavně sebe.

„Studoval jsem žurnalistiku, a to byla také moje první profese. Osm let jsem pracoval v rádiu na různých stanicích jako moderátor, pak i v televizi. Mezitím jsem ale pokračoval na univerzitě v oboru public relations a marketing se zaměřením na reklamu,” říká na úvod rodák z Maďarska.

Jednoho dne se Imre rozhodl zanechat svou práci a přestěhoval se do Velké Británie. Za dobrodružstvím a objevováním světa a také poznat sebe samého. „Po příjezdu do Biminghamu jsem zjistil, že nejdříve musím hodně zapracovat na své angličtině. Vystřídal jsem proto několik pozic, díky kterým jsem nejen zlepšoval jazyk, ale vydělával si také na další studia, kterým jsem zároveň věnoval,” říká Imre, který se živil jako číšník, uklízeč v kinech nebo obsluha v rychlém občerstvení.

Zároveň se věnoval studiu moderního umění, designu a grafického designu. Začal s navrhováním bot, tašek a pohyboval se v oblasti street artu. “Společně s klasickým uměním to na mě mělo obrovský vliv. Chtěl jsem být umělec a věděl jsem, že tak můžu spojit to, co jsem se naučil s tím, co rád dělám. A začal jsem se věnovat designu,” vzpomíná Imre.

Metallica, Prince, David Bowiie …

Po dokončení studia v Británii dostal pracovní nabídku z Německa, kde po další 4 roky pokračoval ve své životní cestě. “Pracoval jsem pro slavnou kytarovou a baskytarovou firmu. Staral jsem se o spoustu zajímavých projektů a měl nejrůznější pracovní náplň. Dostal jsem také šanci spolupracovat s mnoha slavnými lidmi, hudebníky, výherci cen Grammy a mnoha dalšími,” říká Imre, který se tak mohl těšit z přítomnosti Larryho Grahama (ze skupiny Graham Central Station a jeden z nejlepších baskytaristů Prince), Stuarta Zendera (kapela Jamiroquai), Roberta Trujilla (kapela Metallica) nebo kytaristy Erala Slicka (spolupracoval s Davidem Bowiem, Johnem Lennonem nebo Yoko Ono). Pro mnoho dalších také vzhled jejich nástrojů a dalších propagačních materiálu navrhoval, i když se s nimi nikdy nesetkal.

“Mnoho z nich jsem osobně nepotkal. Na stole mi přistálo zadání, abych pro ně navrhl nějaký produkt, nástroj, ale ve skutečnosti jsem spolupracoval s lidmi, kteří pro ně toto zařizovali. Stejně je to ale nepopsatelný pocit, když pak vidíte fotografie z koncertů, kde drželi v rukou mnou navržený nástroj,” popisuje umělec, který v mezičase sbíral zkušenosti také ve Spojených státech v největším zábavním středisku na Floridě.

Oděvy pro olympioniky

Po návratu zpět do Německa dostal další nabídku, tentokrát ale ze sportovního prostředí. Navrhoval design produktů pro známé značky Uvex nebo Alpina. I v tomto odvětví jsme mohli jeho práci obdivovat na mnoha vrcholových sportovcích, nejčastěji u zimních sportů nebo v cyklistice. „Tady jsem měl zase šanci potkat například Marcela Kittla, vítěze Tour de France a olympijského vítěze, který mi dal jako dárek na rozloučenou svoji helmu. Bylo to krásné,” dělí se o své dojmy.

Posléze poznal Imre v Německu svoji budoucí ženu, vzali se, přestěhovali do Polska, kde založil vlastní firmu. Ta před několika dny oslavila třetí rok svého fungování a má klienty z celého světa. “Internet a technologie nám umožňují spolupracovat na dálku. Práce mám teď opravdu hodně, mám několik klientů v různých fázích projektu. Brzy si budu muset najít někoho, s kým budu spolupracovat,” vysvětluje Imre. „Já se budu muset zároveň rozhodnout, kterým směrem se vydat – jestli spíš k designu a kreativní tvorbě nebo se více zaměřit na budování vztahů s klienty,” dodává.

Než dojde k samotné kreativě, tráví Imre s klienty spoustu času. “Když už si mě najdou přes reference, tak už mou práci znají. Ví, co a jak dělám, jak přemýšlím o designu a reklamě, a to jsou důvody, proč si vyberou právě mě. Ví, že neuznávám žádné polovičaté řešení, jdu do hloubky a po svých klientech chci, aby sami vynaložili úsilí, poznali sebe sama, svůj produkt, značku. Aby to pro ně nebylo jen o vydělávání peněz, ale aby znali svou vizi a věděli, proč dělají to, co dělají,” upozorňuje Imre s tím, že se tato snaha vždy vyplatí a čas vynaložený na začátku se jim vrátí.

Na ukázky jeho práce se podívejte na jeho webových stránkách nebo na Facebooku.
Imreho si můžete poslechnout na záznamu z MashUpu.