Znaková řeč v čokoládě

Zuzka Filipová je kreativní nezmar. Každý rok střídá a vytváří nové projekty, které spolu zdánlivě nesouvisí. Spojuje je jen jedno – společenský dopad. Povídali jsme si hlavně o NaNgu – interaktivních čokoládách, prostřednictvím kterých se naučíte základní znakové výrazy. Zuzka kvůli nim procestovala celou Evropu. V Belgii pro ni dokonce obnovila firma Callebaut výrobu BIO čokolády.

Další ze Zuzčiných projektů, Dárcovský zip, loni bodoval v soutěži Social Impact Award – jedná se o aplikaci, která umožňuje z pohodlí domova přispět během několika vteřin vaší oblíbené neziskovce. Dárcovský zip se má objevit na konci nákupu v jakémkoli e-shopu a vy díky němu můžete přispět libovolnou částkou, třeba tím, že zaokrouhlíte nákup na celé stokoruny. Projekt je teď v rukou Lékařů bez hranic. „Není třeba se čecháčkovsky zuby nehty držet toho, co vytvoříš. Je dobré vědět, kdy odejít. Jsem ten, kdo projekt vymyslí, zkoordinuje a odejde, když už není přínosem. Dárcovský zip jsem předala těm, kteří ho mohou posunout dál. Lékaři bez hranic mají obrovské zázemí, kapacity a peníze na další vývoj aplikace. Mě už nepotřebují,“ říká odhodlaně Zuzka, která se vyhýbá rutině.

Laser, glavírování, 3D tiskárna i další

Hned po předání Zipu začala Zuzka přemýšlet, co dál. Nápad na interaktivní čokolády vznikl v podstatě náhodou: Zuzka má ráda kavárnu u neslyšících kousek od jejího bytu a jednou se dozvěděla, že je za ní k dispozici nevyužívaná místnost vhodná pro příravu studené kuchyně. Miluje čokoládu, chtěla vytvořit nová pracovní místa, podpořit danou komunitu a dělat něco pěkného. Využít dané prostory a rozjet něco zajímavého právě v této kuchyni ji přišlo ideální.

„Rozjezd nebyl jednoduchý. Dohromady jsme tvořili opravdu zvláštní tým, ale dokázali jsme to,“ směje se s úlevou Zuzka, která mluví o svých spolupracovnících s ohromným respektem. „Zažili jsme toho opravu hodně. Bojovali jsme třeba s gramáží – na jeden znak je potřeba jedna ruka, na jiný dvě… A vytvořit správnou formu nebylo snadné. Situaci komplikovaly i hygienické požadavky. Zkusili jsme snad všechno: laser, 3D tisk, glavírování na CNC stroje… . Navštívili jsme Jihomoravské Inovační Centrum a do nerezových plátů razili tvary rukou.  Oslovili jsme univerzity a formy konzultovali s odborníkem na protetiku. Finální podobu a jemné zářezy nakonec zpracovávali sochaři ručně skalpelem.“ Jen tato část nastavení výroby trvala čtyři měsíce a pořád zbývalo dost práce se zajištěním financí. Zuzka nejdříve zkoušela hithit.cz, poté nadaci ČEZu a teď dokončuje žádost o Evropské dotace. Ale dobrou náladu neztrácí.

Hotová pětiletka

„Chvíli jsem byla opravdu přečokoládovaná. Než jsme správně nastavili výrobu, jedla jsem nepovedené čokolády celé dny. Ještě že je tak dobrá,“ vzpomíná Zuzka, která má s NaNgu ještě spoustu plánů. „Vytvářím teď nový obal, kompletně ručně vyráběný. Čokoládky budou ležet v dekorační krabičce, aby byla sada vkusným dárkem. Zároveň ale plánuju rozšíření sortimentu. Od farmářů a potravinových řetězců budeme odkupovat esteticky nevhodné ovoce, aby se nevyhazovalo, a budeme vyrábět ovoce v čokoládě. A když to půjde dobře, brzy by mohly být naše NaNgu automaty na čokoládu a tyhle ovocné svačinky na vysokých školách i ve firmách,“ vypočítává Zuzka, která už podnikla patřičné kroky. Naplánovala firmě dalších pět let, zajistila peníze na potřebné stroje a dokonce i dotace na mzdy na další dva roky. Svou pozornost tak prý může přesunout dále. A protože má psa se zdravotními problémy, chystá se vymyslet aplikaci pro takto stižené pejsky.

nangu

Skutečný význam čokolády

Zuzka se při svém hledání ideálních chutí dostala dokonce přímo do výrobny zásobující Lind. „Přeju si, aby byly naše výrobky dostupné. Ale také to, aby všem chutnaly, proto vyrábíme z výběrové čokolády. Máme tři druhy:  73% jednodruhovou hořkou, 37% mléčnou s cereální příchutí a bio, což je 55% velmi kvalitní druh od vyhlášených čokolatiérů z firmy Callebaut”.

A co znaky na čokoládkách znamenají? Jedná se o pár zakladních slov, který by měl podle Zuzky znát každý z nás: např. prosím, děkuji nebo pomoc. Jsou ve tvaru, který určuje česká znaková řeč. Do budoucna by ale mohly vzniknout i v zahraničních verzích. „Málokdo ví, že brněnská komunita neslyšících vyrábí naslouchátka pro londýnský trh a aplikace pro Apple. Jsou neskutečně šikovní! Díky nim máme cestu s NaNgu do Anglie jednodušší. Ale znakovka není jen jedna, takže pokud chceme expandovat, musíme umět i anglickou, německou nebo třeba španělskou verzi,“ vysvětluje Zuzka, z níž číší energie.
Mimochodem, existuje i jeden znak univerzálně platný pro celý svět – říká „miluju Tě“.

Zpět na všechny příběhy