UX pomáhá vytvářet použitelné, užitečné a krásné věci

Petra Ošlejšková a Jana Šrotířová jsou akční brněnské členky, které stojí spolu s Pavlem Hamříkem a Kubou Ludwigem za iniciativou Impact Hub #UX. Díky velkému odhodlání jsou z původní nenápadné volnočasové aktivity pravidelné semináře, na kterých spolupracují i skuteční odborníci z oboru. Praktická část vede navíc k jasnému cíli: tým chce stvořit aplikaci pro organizaci Hubích večírků.

Proč by to nešlo

Impact Hub #UX navazuje na initiativu Impact Hub #IT, kam chodila pomáhat s designem nové aplikace také vizuální designérka Petra. Pak se v půli únoru objevila Jana, profesí projektová manažerka, a avrhla věnovat se postupně jednotlivým technikám UX designu více. Slovo dalo slovo a UX designér Pavel Hamřík, Kuba Ludwig, Jana a Petra dali vzniknout pravidelným workshopům, kde se postupně prochází celým designovým procesem.

Scházíme se každý druhý týden a pokaždé pracujeme s něčím novým. Nejprve si projdeme výstupy z předešlé práce, pak diskutujeme o vyzkoušené technice a další hodinu se věnujeme nové metodě,” popisuje Petra program pracovní skupiny. A asi byste byli překvapení pestrostí osazenstva. Každý přišel z úplně jiného oboru, ale všichni v UX vidíme přínos pro svou práci,“ zmiňuje Jana na okraj.   

Zákaznická zkušenost stokrát jinak

Zkratka vznikla z anglického User Experience a označuje zákaznickou zkušenost, kterou si odnášíme z využití věcí či služeb. Dá se říct, že své UX má takřka vše, co nás obklopuje, a specializace UX design se zaměřuje na vylepšování uživatelského prožitku.

Jak by to popsaly Jana s Petrou? Existuje bezpočet výkladů, takže jednoduchou definici nemám. UX mám primárně vztaženo k webům a aplikacím, ale ani to neplatí plošně. UX pomáhá vytvořit věci použitelné, užitečné a krásné, nastiníla Jana. A Petra souhlasí: Ráda si pod UX představuju konkrétní věci. Například UX webu řeší, jak vytvořit stránky tak, aby se na nich váš zákazník neztratil a neodešel. Navíc pokud naprogramujete stránky tak, aby se uživatel choval přesně, jak potřebujete, jste jako podnikatel ve výhodě.

Obě se shodují, že je u nás UX design zatím velmi nedoceněnou disciplínou. Přitom by mohla stát u zrodu jakékoli produkce. Buď můžeš navrhnout židli od stolu, nebo můžeš jít ven, zkoumat preference zákazníků, vyzkoušet tisíce židlí na vlastní kůži, průzkumem odhalit svou ideální cílovku a navrhnout pro ni pohodlnou i atraktivní židli na míru. Ta druhá cesta je cesta UX designu, demostruje proces analýzy Petra.  

UX pro všechny

Máme obrovskou radost, že se už za pár týdnů povedlo přizvat i tolik skvělých hostů. Setkání už nejsou jen o našich dosavadních zkušenostech, ale také o studiu a práci. A vítaný je každý, kdo chce přispět, pravidelně docházet a obout se do toho, tvrdí obě svorně. Impact Hub #UX přijímá členy i veřejnost a podmínkou je pouze vůle učit se. Chytne se prý i úplný začátečník.

Na workshopech se podílejí i kovaní odborníci, například Ondřej Válka, Petra Panáková nebo Roman Hřebecký. S jejich pomocí skupina dokončila vstupní analýzy a rozhovory a teď hledá ideální provedení Hubí párty aplikace. Navržené řešení nakonec UX skupina předá IT skupině, což bude zřejmě výzva. Častokrát se prý stane, že ajťáci nechápou, co si web designer vymyslel a proč a opačně, UXák zase nechápe, proč by programátor nemohl vytvořit všechno, co je v náčrtu. Přesně tomuto by chtěli oba tábory předejít. Kdy ale dojde k předání či spuštění aplikace není jisté. Snad to stihneme do druhých brněnských narozenin, smějí se obě. Předáním ale jejich práce nekončí, aplikace pak musí projít ještě testováním a závěrečnou validací.

Párty aplikace

Celá skupina věnuje aplikaci opravdu hodně času, přesto je práce navíc baví. V běžných zakázkách většinou nemáš možnost vyzkoušet všechny vhodné techniky. Hlavními důvody jsou čas a peníze.. Málokde máš takovou svobodu a volnost tvorby jako v naší skupině. A zároveň to neděláme jen pro Hub, děláme to i pro sebe, říká Jana a Petra opět souhlasí: Je to přesně tak, má to jen výhody a pozitiva. Například všichni budoucí uživatelé jsou pod jednou střechou, takže při vstupním výzkumu stačilo oběhnout kanceláře okolo nás. Navíc jsou všichni přátelští a hodně nám pomáhají.” Hub je prostě ideální cvičiště, dodává Jana spokojeně.

Inspiraci pro Co-partying aplikaci našla Iris, ředitelka brněnského Hubu, v zahraniční pobočce. Před akcí se vždy oblepil jeden sloup lepítky s tím, co je třeba zařídit a donést, a každý, kdo si vzal něco na starosti, si lepítko odnesl. V Hub #IT a #UX chtějí tento model zpřístupnit i těm, kteří nejsou na místě, a tak rozbíhají online řešení. Chceme, aby se na přípravě Hubích večírků podílelo, co nejvíce lidí, ale zároveň, aby se nám nesešlo 80 vajec a přitom žádný rum. Takže nabízíme funkční kooperaci pro úspěšnou párty, dodávají pobaveně.

Chcete jim s aplikací pomoci? Láká vás svět UX nebo máte skvělý nápad na workshop? Napište na [email protected] a přidejte se.

Zpět na všechny příběhy