Kamarádi do deště

Říkají si RainFellows, v překladu kamarádi do deště. Přichází v dobrých i zlých časech a pomáhají zejména technologickým a telekomunikačním korporacím změnit celkový styl řízení a interní kultury za účelem dlouhodobě udržitelné změny. Jako tým existují od roku 2005 nejprve pod hlavičkou korporace a od minulého roku ve své vlastní firmě.

RainFellows jsou tým koučů, konzultantů a mentorů, který se zaměřuje na realizaci změn v komplexním prostředí, např. technologických a telekomunikačních firem. Prostřednictvím zavádění štíhlého (Lean) myšlení a cílené práce s lidmi dosahují úspěchů u gigantů jako Arcelor Mittal, ale stejně tak i v menších podnicích i u jednotlivců.

Roman Šmiřák, Martin Chmelař, Jan Krchňák a Tomáš Tureček tvoří nerozlučný tým již od roku 2006, kdy společně pracovali ve firmě Tieto. Na pozici projektových manažerů a architektů měli na starosti projekty především ve Skandinávii.

Na rozdíl od svých kolegů ale zvolili přístup orientovaný na lidi, jejich vzájemné vztahy a komunikaci. S mottem „Člověk není zdroj“ a svým nestandardním pohledem na věc začali být výrazně úspěšnější než ostatní. Zanedlouho vytvořili v rámci společnosti interní konzultantský tým, jehož hlavním smyslem bylo předávat své myšlenky dál.

Osudové nakopnutí

„Tehdy jsme byli hodně blízko vedení. Možnost pracovat po boku managementu firmy, která zaměstnává 17 tisíc lidí po celém světě, nám přinesla velké zkušenosti a současně globální perspektivu,“ popisuje Roman Šmiřák léta strávená v Tietu.

„Život nám často dává nějaká znamení, když je na čase se posunout dál. Někdy je přirozeně vnímáme, občas musí zabušit na dveře a leckdy i pořádně nakopnout,“ pokračuje zamyšleně. Pro něj a jeho kolegy nastal osudový zlom ve chvíli, kdy firma změnila svoji strategii, do níž tým s odlišnou filozofií nezapadal.

„Naštěstí jsme se dokázali gentlemansky domluvit. Dostali jsme nabídku, že se můžeme dál starat o současné zákazníky pod hlavičkou vlastní společnosti. Pro nás to byl téměř dar z nebes, pro ně rychlé a efektivní řešení situace,“ usmívá se při vzpomínce na chvíli, kdy vznikli RainFellows.

Odlišný přístup

V rámci trhu konzultantů a koučů se odlišují svým přístupem. „Konzultanta typicky lidé ve firmě chápou jako člověka, který se potajmu prochází po cizích firmách, hodiny prezentuje o číslech, kterým nikdo nerozumí, a ještě si za to bere velké peníze,“ popisuje Roman stereotypní postoj ve svém oboru.

Celý tým se snaží na prvním místě nejdříve mluvit s lidmi, odhalit jejich skutečné potřeby, analyzovat vzájemné vztahy mezi managementem a zaměstnanci a pochopit principy firemní kultury. „Snažíme se organizovat setkání lidí napříč odděleními i jednotlivými složkami v procesním řetězci. A zjišťujeme, že se spolu nikdy nebavili tak klíčoví lidé jako třeba vedoucí skladu a manažer výroby. Mnoho z nich je potěšeno, že se jich konečně někdo po těch letech ptá na názor, jak dělat věci lépe. Tak se třeba zjistí, což je naše naší nedávnou zkušeností, že se denně vytvářejí a tisknou stovky zbytečných dokumentů na příjmu zboží, které žádné jiné oddělení nepoužívá.“

Jako opice lačné po banánu

Komunikační nedostatky často totiž ústí ve zbytečné plýtvání či nevysvětlené pracovní úkoly, což výrazně ovlivňuje motivaci, snižuje výkon a pocit osobní zodpovědnosti. Roman rád přirovnává takové situace ke svému oblíbenému příběhu o opicích: „Skupinu opic zavřou do místnosti, kde je jen žebřík a nad ním visí banán. Pokaždé, když se ho některá z nich pokusí sebrat, všechny pokropí studená sprcha. Po několikátém pokusu již zbytek rovnou reaguje zbitím dané opice. Postupně jednu opici po druhé vyměňují za novou, až v jednu chvíli není v místnosti žádná opice z původní generace, která by zažila studenou sprchu. Přesto si ani jedna nedovolí vylézt na žebřík. Ale neví proč.“

RainFellows často řeší situace, kdy programátoři vyvíjejí software, aniž by věděli, jaký je jeho účel, administrativní pracovníci tisknou denně stovky dokumentů, které nikdo nepotřebuje nebo dodavatelé prodávají svým zákazníkům řešení, která nejsou kompatibilní s jejich procesy.

„Všechno je to prostě a jednoduše o komunikaci,“ krčí rameny Roman, když vypočítává další příklady. “Majitel si nás zavolá k řešení situace, kdy ho jeho klíčoví lidé neinformují o pro něj zásadních skutečnostech a vázne komunikace mezi lidmi ve firmě, především napříč odděleními. Nebo se manažer nedozvídá o problémech při práci na projektu. Samotnou kapitolou je pak řešení vztahu zadavatel – dodavatel, dodržování termínů a rozpočtů na projektech.”

Cílovkou je korporát i škola

Tým jezdí pravidelně po konferencích, vystupuje na akcích ve Francii, Finsku, Švédsku i Česku a snaží se povědomí o svém přístupu rozšířit mezi co největší počet lidí. „Naší cílovkou jsou v podstatě všichni, kteří to potřebují. Jednotlivci i nadnárodní giganti,“ shrnuje.

O jejich širokém portfoliu zákazníků svědčí i zkušenost s koučinkem na základní škole, kde realizovali workshop o typologii osobnosti s cílem snížit napětí v učitelském sboru. „Mrzelo nás, že se špatné vztahy mezi pedagogy přenášejí na děti. A přitom jim stačilo ukázat, že ne každý je ze stejného těsta a má právo mít vlastní názor. Průběžně situaci monitorujeme a atmosféra je tam o poznání lepší,“ vysvětluje.

Ve čtyřech se to lépe táhne

Když se dostane na vize do budoucna, podivuje se nad stereotypní představou o růstu firmy: „My jsme byli čtyři na začátku, jsme čtyři teď a chceme být čtyři i v budoucnu. Neradi bychom se stali velkou zkostnatělou konzultantskou firmou, ani nemáme potřebu výrazně rozšiřovat rozsah služeb.“

Růst tedy RainFellows řeší prostřednictvím spolupráce s řadou externích jednotlivců či partnerů. “Zajímá nás ekonomika budoucnosti, ve které se jednotlivci nebo malé firmy spojí do sítě s potenciálem realizovat velké zakázky, na které by si sami netroufli,” upřesňuje. Díky tomu mohou ze své ostravské centrály, která bude brzo sídlit v nově vznikajícím Impact Hubu, pokrýt projekty různého rozsahu po celé republice.

„Okruh lidí, kteří mají potenciál s námi spolupracovat, se snažíme neustále rozšiřovat. Networking považuji za součást našeho bytí, proto třeba pořádáme pravidelné  podnikatelské snídaně Business for Breakfast a rozhodli jsme se přestěhovat do coworkingového centra. Pro vlastní podnikání i samotnou existenci potřebujeme mít kolem sebe neustále lidi s příběhy.“

Zdroj: probyznysinfo.ihned.cz

Zpět na všechny příběhy